iasi365-var4

 

Zona lui Andrei

Amnesia: A Machine for Pigs Review

amnesia-1

Jocurile care fac parte din categoria survival horror pot fi foarte ușor clasificate în două categorii mari. În primul rînd sunt jocurile în care un monstru hidos îți sare în față din fiecare colț întunecat și urlă de-ți sar timpanele fix înainte de-al trimite pe lumea cealaltă cu milioanele de arme de care tot te-ai impiedicat încă de la start. Chiar dacă sunt distractive în felul lor, ele pot fi descrise mult mai ușor ca jocuri de acțiune și nu neapărat survival horror. Pînă la urmă partea cu supraviețuirea nu este prea dificilă atunci cînd ai în spate un întreg magazin de arme iar nefericitul care vroia să-ți testeze integritatea sfincterului a fost transformat în puree mult înainte de a-și testa plămînii și corzile vocale. Pe de altă parte, există o categorie de jocuri în care monștrii se lasă așteptați, jocuri în care idea că din întuneric ar putea să sară o hidioșenie furioasă este amînată atît de mult încît începi să vezi în fiecare licărire a becurilor și a lumînărilor o posibilă amenințare. Acestea sunt jocurile care se folosesc de lumină, sunete, muzică și ambianță pentru a crea o atmosferă tensionată în care îți este literalmente frică să pășești deorece știi că ceva din întuneric vrea să te înhațe și că vei fi lipsit de apărare dacă îți va sări în cale. Dacă în primul tip de joc, frica dura doar cîteva secunde, de la prima notă ieșită din gura monstrului, pînă la ultima sa răsuflare, în cel de-al doilea, aceasta este constantă și are are tendința de a deveni din ce în ce mai greu suportabilă, tot mai apăsătoare și dureroasă pînă cînd, într-un final, vei ceda și va trebui să-ți schimbi pantalonii. Îmi place să ma gîndesc la aceste jocuri ca la niște laxative virtuale.

Amnesia: A Machine for Pigs face parte din a doua categorie de survival horror și își merită pe deplin clasificarea. Jocul aparține companiei Frictional Games care este responsabilă și pentru seria Penumbra, o colecție de 3 titluri adventure survival horror. Cu toate că își împrumută numele și o serie de elemente de la predecesorul său, Amnesia: The Dark Descent, A Machine for Pigs vine cu o serie de modificări menite să întărească accentul pus poveste și atmosferă.

amnesia-2

Povestea din A Machine for Pigs păstrează aceeași temă ca a predecesorului: un nefericit amnezic se trezește într-o vilă misterioasă în care se întîmplă ceva ciudat și este lăsat să se descurce cu monstrozitățile inumane și cu o colecție frumoasă de boli mintale. Probabil merită discutat despre cum amnezia este folosită ca un punct de lansare leneș pentru o poveste în care autorul a fost mult prea plictisit să creeze un început, dar într-o atmosferă apăsătoare, presupun că își servește scopul de a crea o situație tensionată. De această dată, ghinionistul fără memorie, trezit în ultima noaspte a anului 1899 este inventatorul unei noi surse de combustibil care se presupune că ar fi cea mai mare descoperire a secolului XIX. Numele e edificator în acest sens, mașina pentru porci e exact ceea ce ai presupune: o tehnologie care transformă bietele animale în electricitate. În plan secund, jocul se distrează cu idea că pe fundalul revoluției industriale, oamenii sunt dezhumanizați și transformați în sclavii tehnologiei. Povestea este contruită în întregime pe idea că o dată cu noua tehnolige, au venit si o serie de probleme din ce în ce mai ciudate și tulburătoare, de la cea mai evidentă a mirosului, pînă la experimente macabre, inteligență artificială și jocul de-a Dumnezeu. Dar personajul nostru nu pare foarte interesat de reușitele anterioare, ci e mult mai preocupat de soarta fiilor săi, dispăruți în mijlocul nopții. O voce dintr-un telefon îi spune că dacă vrea să-i revadă, va trebui să se grăbească, lucru mai ușor spus decît făcut, avînd în vedere lighioanele care vor să te servească la cină. În curînd îți vei da seama că ceva nu tocmai normal se petrce aici, fapt întărit de paginile de jurnal și de înregistrările audio găsite pe parcursul jocului, care au rolul de a contrui povestea din background, atît de bine omise la început prin prisma amneziei personajului principal.

amnesia-3

Amnesia: A machine for pigs este un joc tensinant, dar nu înspăimîntător. La început, ba chiar și pe percursul jocului, monștrii se lasă așteptați și îi vei întîlni destul de rar, dar asta nu risipește cu nimic atmosfera. În loc de amenințări directe, vei fi întîmpinat de zgomote ciudate, uși care scîrțîie, pași și voci în întuneric. Frica nu este ceva spontan, cu care te obițnuiești după primele 5 minute. Ea te însoțește pe tot parcursul jocului ca o voce în spacele creierului de care nu poți scăpa și care îți spune că pericolul se ascunde în întuneric și te va înhăța în orice clipă. Aceasta este frica palpabilă din Amnesia, cea care modelează atît de bine genul survival horror. Jocul știe că nu trebuie să-ți arate un monstru hidos pentru a te speria, ci simplul gînd că acesta te poate aștepta după colț face ca fiecare pas să fie un calvar. Dar curiozitatea te face să mergi mai departe, aceeași curiozitate care te împinge să pășești în întuneric cu o lumînare aprinsă pentru că vrei să afli ce se ascunde acolo și speri, cu toată ființa ta, ca vîntul să nu bată prea tare.

Deși jocul este produs de un studio mic, el arată destul de bine. Întunericul este aproape omniprezent, dar puținele locații bine luminate sunt superbe. De la vile luxoase, la beciuri insalubre, catedrale impunătoare și fabrici zgomotoase, Amnesia te poate surpinde cu fiecare șcenă. Împreună cu elementele de sunet, jocul îți va aminti că o atmosferă bine contruită poate fi la fel de impresinantă și tensionată ca orice monstru. Îmi amintesc cînd am intrat pentru prima dată în biserică, luminile nopții și cele ale lumînărilor, alături de sunetul puternic de orgă nu m-au lăsat să mă mișc cîteva minute bune în care nu am făcut nimic decît să admir șcena, atît cu frică cît și cu admirație.

amnesia-4

Pentru a te ajuta să navighezi prin întuneric, Amnesia îți oferă o lampă cu o rezervă inepuizabilăde combustibil, fapt ciudat avînd în vedere că jocul anterior te obliga să-l cauți în permanență. Alături de o mecanică care îți scădea sănătatea psihică în lipsa luminii, predecesorul punea un accent mult mai mare pe explorare și, astfel, reușea să creeze un pericol în plus. De această dată se pare că povestea și atmosfera sunt cele plasate pe primul loc. Liniaritatea jocului nu îl face să sufere prea mult deoarce elementele rămase reușesc să te țină lipt de monitor destul de mult timp pentru a uita de eventualele neajunsuri. Mecanica demenței lipsește și ea, cu toate că de fiecare dată cînd întîlnești un monstru, luminile pîlpîie și se sting, iar personajul pare clar tulburat de ceea ce vede. Ar părea că e un retuș interesant dacă nu ar fi făcut din fiecare întîlnire de gradul III o experiență previzibilă. Din păcate, ceea ce poate rupe complet tensiunea atît de meticulos contruită este moartea personajului. Nu se întîmplă nimic. Personajul se trezește doar într-o cameră apropiată iar aventura este reluată. Desigur, inițial nu știi ce se va întîmpla dacă te lași înghițit de monștrii, dar odată ruptă, iluzia atmosferei tensionate nu te mai poate cuprinde la fel de ușor.

amnesia-5

A Machine for Pigs are, în schimb, multe, multe puzzle-uri, de la cele mai simple, la unele puțin mai dificile. Niciunul nu pune prea multe dificultăți dar sunt plăcute, mai ales atunci cînd reușești să găsești soluția prin intuiție sau prin mesajele lăsate de joc. Dar, cu toate acestea, nu am reușit să scap niciodată de impresia că ele sunt doar o mecanică menită să facă nivelele foarte repetitive. Mai toate zonele implică următorii pași: intri, admiri atmosfera, te ferești de monștrii, rezolvi un puzzle, citești o notiță, mergi mai departe. Pe măsură ce progresezi, vei rezolva puzzle-uri în timp ce eviți inamici, ceea le face mai interesante, dar tot vei simți ca pe o sarcină monotonă, pe care trebuie să o îndeplinești altfel nu vei primi răsplata.

amnesia-6

Amnesia: A Machine for Pigs este un urmaș demn al predecesorului Amnesia: A Dark Descent, cu toate că a lăsat în urmă unele aspecte. Cu un accent mult mai puternic pus pe poveste și atmosferă, A Machine for Pigs este un joc de aventură competent, plăcut, în care te poți cufunda cu foarte multă ușurință pentru o experință tensionată. Chiar dacă nu mai poate fi comparat cu un laxativ virtual, el își face bine treaba de a-ți trimite fiori pe șira spinării cu fiecare ocazie. Recomandarea mea este să-l jucați noaptea, cu căștile pe ureche, la un volum peste medie și vă garantez că vă veți găsiți în miez de noapte cu inima în gît, căutînd o pereche nouă de pantaloni.