EuroArt Iasi 2011
EuroArt Iasi este mai mult decat un eveniment de serie intr-o agenda culturala nationala. EuroArt este in primul rand o sarbatoare in care actorii si publicul intra in comuniune. E o stare de gratie, o stare de bine ce a plutit mereu in aerul salilor de spectacol de la EuroArt. Acest mod special de a apropia arta de sufletul publicului a devenit o caracteristica a festivalului iesean de teatru si a fost realizat prin indeplinirea a doua conditii: mizarea pe comedie ca gen dramaturgic si accesibilitatea cat mai larga a publicului in sala de teatru prin mentinerea unui pret scazut al biletelor. EuroArt este arta vie, o empatie totala intre artist si public. Cea mai mare victorie a palmaresului EuroArt, de la prima sa editie pana in prezent, o reprezinta tinerea spectactolelor cu salile arhipline. Cat timp reuseste acest lucru, festivalul trebuie sa existe.
Editia din acest an ofera un regal teatral gravitand in jurul unuia dintre cei mai talentati actori din Romania: Horatiu Malaele. Este poate singurul artist din ultimele decenii care reuseste, intr-un mod atat de natural, sa impace pretentiile criticii teatrale cu gusturile publicului. In acest moment, Horatiu Malaele este actorul cu cel mai mare succes de casa din Romania, comediile in care joaca sau pe care le regizeaza devenind, imperturbabil, perle ale genului. Aceasta editie nu ar fi fost completa fara prezenta unica a teatrului “Bulandra”, care prezinta spectatorilor ieseni doua personalitati de seama ale teatrului romanesc: Mariana Mihut si Ion Caramitru.
Programul festivalului pe zile:
Duminica, 22 mai, incepand cu orele 21:00, SPECTACOL GRATUIT
Trupa „Famous″ Iasi - SPECTACOL EXTRAORDINAR DE FACHIRISM, CATALIGE, MONOCICLU
www.famousdance.ro
de Cezar Lungu
Vestimentatie: Alexandra Margineanu
Distributie: 12 personaje din ansamblul trupei de dans si acrobatie FAMOUS
Locatie: B-dul. Stefan cel Mare, in fata Primariei Municipiului Iasi
Un scenariu conceput la limita dintre real si fantastic, dezvaluie ruinele unui regat aflat sub dominatie suverana. In acest tablou aparent linistit, mocneste o amenintare ce se va naste din respingerea vanitoasa a unei posibile idile. Un spectacol stradal ce va incepe printr-o parada si se va incheia prin triumful uneia din cele doua tabere adverse, unde regina si razboinicul, bestia si uriasii pe catalige, servitoarele si Arlechino, vor contura imaginea unui regat inarmat intr-o lupta decisiva. Se vor dezvalui „asii” fiecarui personaj, printr-o multitudine de efecte speciale cum ar fi ploaia de foc, focul multicolor, steaua de foc, bile de foc uriase in aer, cercul si bilele de foc, toate acestea conturand razboiul falnic la care vor asista privitorii.
Luni, 23 mai, incepand cu orele 19:00
Teatrul Bulandra Bucuresti - spectacolul SORRY
www.bulandra.ro
de Aleksandr Galin
Regia: Iuri Kordonsky
Distributia: Ion Caramitru, Mariana Mihut.
Locatie: Casa de Cultura a Studentilor, sala „Gaudeamus”
O tulburatoare poveste de dragoste, o reintalnire dupa 20 de ani, in care speranta si deziluziile lasa loc unui dramatism de un discurs consistent, intr-o Rusie ce anuleaza orice speranta de libertate.Pentru acest rol, la Gala Uniter 2005, Mariana Mihut a primit pentru a treia oara in cariera Premiul Uniter pentru cea mai buna actrita. La o recenta conferinta de presa de la Teatrul de Comedie, George Mihaita o intreba pe Catalina Buzoianu ce inseamna „scoala de la Bulandra", formula pe care aceasta o pronuntase in legatura cu Emilia Popescu. Ce inseamna "scoala de la Bulandra” se poate vedea la acest spectacol, un anume profesionalism care-i impiedica pe actori, oricat de mari ar sti ei ca sunt, sa „traga” de spectacol, sa-si ia libertati fata de viziunea stabilita in prealabil impreuna cu regizorul. Dincolo de geniul propriu,actorii care au aceasta scoala stiu ca exista viziunea unificatoare a regizorului, fata de care nu poti sa iti iei libertati decat prejudiciind spectacolul. Lucruri care se intampla nu o data pe scenele noastre si poate si la Bulandra, unde nu joaca numai actori care au „scoala de la Bulandra”.
Marti, 24 mai, incepand cu orele 19:00
Teatru'74 Tg. Mures - spectacolul JOC FARA MANUAL DE INTREBUINTARE
www.teatru74.ro
de Roxana Magdalena Pantice
Regia: Timur Felix Mihancea
Distributia: Cristina Iusan, Oana Galan, Bianca Holobut, Andrei Chiran, Radu Tudosie.
Locatie: Casa de Cultura a Studentilor, sala „Gaudeamus”
Spectacolul „Joc fara manual de intrebuintare” este o adaptare realizata de Roxana Magdalena Pantice dupa „Hora Iubirilor” de Arthur Schnitzler. Ideea de rotatie, de schimbarea cuplurilor este pastrata din textul initial, toata povestea invartindu-se in jurul a doua cupluri extrem de diferite. Jocul in care sunt prinsi este unul riscant din care nu se stie cine si mai ales cum va iesi. Negocierea de putere este mai mult decat un simplu joc. Este o forma de existenta conjugala. Cine trebuie sa domine pe cine? Mutatia suferita de cuplul contemporan, din acest punct de vedere, ridica probleme si deseneaza noi geografii ale vietii in doi. Oana si Radu sunt impreuna de mult timp. Oana este capricioasa, exuberanta, dinamica, dornica de nou si inedit. Se plictiseste repede de orice si raspunde promt la orice provocare. Radu se lasa condus de ea, incearca sa tină pasul cu dorintele si capriciile partenerei sale. Bianca este fata care renunta la cariera de dragul relatiei, iar Andrei, iubitul sau este exasperat de smiorcaielile ei. Evolutia mai mult sau mai putin banala a cuplurilor este deviata in momentul in care Oana propune un swing. Andrei raspunde entuziasmat provocarii in timp ce Bianca si Radu se lasa purtati de val.
Miercuri, 25 mai, incepand cu orele 19:00
Teatrul Andrei Muresanu Sf. Gheorghe - spectacolul POVESTI DE FAMILIE
www.tam.ro
de Bljana Srbljanovic
Regia: Cristian Ban
Distributia: Sebastian Marina, Daniel Rizea, Ioana Costea, Fatma Mohamed.
Locatie: Casa de Cultura a Studentilor, sala „Gaudeamus”
Vorbim despre un text modern si actual, prin care parintii vor putea vedea „necenzurat” cum gandesc copiii vremurilor noastre si care sunt jocurile lor. Pare un spectacol de copii, dar de fapt e o comedie neagra, interzisa minorilor sub 16 ani. Publicul se va intalni, prin această piesa, cu un text nou, de care nu a mai auzit, dar care va lasa urme.
Joi, 26 mai, incepand cu orele 19:00
Teatrul Andrei Muresanu Sf. Gheorghe - spectacolul OPERELE COMPLETE ALE LUI WILLIAM SHAKESPEARE PE SCURT!
www.tam.ro
de: Jess Borgeson, Adam Long, David Singer
Regia: Lucian Tion
Distributia: Sebastian Marina, Ion Fiscuteanu Jr., Daniel Rizea.
Locatie: Casa de Cultura a Studentilor, sala „Gaudeamus”
„Cred ca teatrul romanesc este putin demodat si nu prea tine pasul cu teatrul modern. M-am gandit ca e momentul sa iasa din zona aceasta caracterizata de un stil de interpretare est-european, specific secolului 20, venind vremea intrarii in epoca moderna. Astfel, piesa montata la Sfantu Gheorghe da posibilitatea de a vedea ce se intampla pe scenele europene; sigur, vor fi unii care nu vor gusta acest curent modern, dar acesta este un risc, caci nu poti multumi pe toata lumea”.
Vineri, 27 mai, incepand cu orele 19:00
Teatrul Maria Filotti Braila - spectacolul SCANDAL IN CULISE
www.tmf.ro
de Michael Frayn
Regia: Radu Nichifor
Distributia: Bujor Macrin, Mihaela Trofimov, Valentin Terente, Alin Florea, Catalina Nedelea, Liviu Pintileasa, Adrian Stefan, Corina Bors, Alexanda Poiana.
Locatie: Casa de Cultura a Studentilor, sala „Gaudeamus”
„Scandal in culise!” a fost scrisa in urma unei reprezentari a piesei „Chinezi”, cand Michael Frayn, autorul, a asistat la spectacol din culise. Dupa reprezentatie a declarat ca spectacolul i s-a parut mai amuzant privit din culise, decat din sala si s-a gandit sa scrie o piesa despre cum se vad lucrurile din spatele scenei. Piesa urmareste o trupa de actori britanici, isterici, dar plini de bunavointa, care sub indrumarea unui regizor stresat, se straduiesc sa parcurga drumul infernal de la o repetitie generala haotica, pana la cortina ultimei reprezentatii dezastruoase a unei comedii ieftine cu titlul „Gol si goala”. Se trantesc usi, se infiripa idile, se incurca replici, se sfasie inimi! Comedia s-a jucat pe scene din Italia, Spania, Finlanda, Japonia, China, etc. Astazi, textul este tradus in 34 de limbi si se joaca cu acelasi succes in mai toata lumea. Piesa de teatru „Scandal în culise!” a fost distinsa cu Premiul Olivier in 1982, pentru „Cea mai buna comedie”, si a fost nominalizata in 1984 la Premiile Tony si Drama Desk pentru “Cea mai buna piesa de teatru a anului”.
Sambata, 28 mai, incepand cu orele 19:00
Teatrul de Comedie Bucuresti - spectacolul SUNT UN ORB
www.comedie.ro
*Acest spectacol se va juca in Aula „Magna" a Universitatii „Petre Andrei" din Iasi.
Texte de: Nichita Stanescu, Teodor Paca, George Toparceanu, Emil Brumaru, Mircea Micu, George Tarnea, Geo Dumitrescu, Nazim Hicmet, Adrian Paunescu.
Recital extraordinar: Horatiu Malaele.
Un spectacol care se joaca de cativa ani si care ramane la fel de proaspat ca la prima vizionare. Si asta datorita capacitatii extraordinare a lui Horatiu Malaele de a reinventa de fiecare data acelasi spectacol. Un scenariu "la mana libera" format din cateva "intamplari" extrase din realitatea inconjuratoare, cateva bancuri cu ironii ascuţite si directe, stilizat de poezii de Nichita Stanescu sau Mircea Mincu, pune in evidenta calitatile de improvizator ale actorului. Dincolo de succesul de public (de care Horatiu Malaele se bucura oricum), importanta este atitudinea ascutit ironica a artistului. Jumatate din recitalul lui Malaele pare a fi o ironie ascutita la adresa falselor valori si a divertismentului care a inlocuit actele adevarate de cultura. "Sunt un orb" poate fi un exemplu de problematizare "involuntară" prin intermediul teatrului.
Duminica, 29 mai, incepand cu orele 19:00
Teatrul Scena Bucuresti - spectacolul MASCARICIUL
www.bulandra.ro
dupa A.P. Cehov
Regia: Horatiu Malaele
Distributia:
Vasili Vasilici Svetlovidov - Horatiu Malaele
Nikita Ivanici - Niculae Urs
Locatie: Casa de Cultura a Studentilor, sala „Gaudeamus”
Un scenariu conceput intre lacrima si zambet in care partenerii lui Horatiu Malaele (pe langa minunatul Nicolae Urs) sunt Shakespeare si Cehov. O seara oarecare, o discutie intre doi prieteni care se transforma intr-un spectacol tragicomic, asemeni vietii. Actorii sunt cuceritori si prin maiestria jocului lor tin sala cu respiratia taiata de emotie. Rar la un spectacol se poate simti linistea tensionata a salii in care publicul asculta atent replica, dar si izbucnirea aplauzelor spontane la scena deschisa, pentru a rasplati unele secvente.