Expoziție de fotografie Miron Zownir - "Romania Raw", Boderline Art Space

Expoziție de fotografie Miron Zownir -  "Romania Raw"

5 – 22 februarie 2021, Boderline Art Space

 

Centrul Cultural German Iași și Boderline Art Space organizează vineri, 5 februarie 2021, de la ora 18:00, vernisajul expoziției de fotografie Romania Raw, cu lucrări ale reputatului artist fotograf german Miron Zownir. Curatoriată de Georgeta-Olimpia Bera, expoziția va putea fi vizitată în perioada 5 – 22 februarie 2021 la Boderline Art Space (str. Belvedere nr. 18).
În contextul pandemiei vizitarea se va face cu respectarea tuturor regulilor în vigoare, în grupuri de maximum 6 persoane. Vizitatorii sunt rugați să respecte cu strictețe regulile obligatorii de igienă personală, distanţare fizică şi acces în galerie, în vederea limitării răspândirii şi contractării virusului SARS-CoV-2.

Argument curatorial
Selecția de fotografii din proiectul Romania Raw marchează experiența relevantă pe care Miron Zownir a avut-o în România, în calitate de artist invitat, pe parcursul rezidenței organizate de galeria Visual Kontakt în parteneriat cu Centrul Cultural German din Cluj, în anul 2018. Inițiativa artistică, dublată de permanenta dorință de a trăi o aventură în locuri mai puțin accesibile, în zone mai puțin sigure din orașele românești, au făcut posibile pătrunderea în intimitatea nealterată a comunităților de rromi de la Pata Rât, și imortalizarea, în timp real, a vieții underground, prin contactul nemijlocit cu specificul locurilor, cu oamenii simpli și cu unele grupuri defavorizate.

Întoarcerea în România a artistului Miron Zownir are rolul de a marca această incursiune, prin expunerea unei părți din acest proiect, eveniment ce coincide cu publicarea unui catalog dedicat întregii serii fotografice. Vorbim despre o formă privilegiată a regăsirii și a recunoașterii spațiului contemporan românesc. Această receptare are loc prin ochii străinului dornic să interogheze, prin vehemența angajării artistice, mecanismele veridice cărora li se datorează, în mod particular, acest climat social.

Miron Zownir captează momente la care poate lua parte în mod direct și devine martor al situațiilor-limită prin care se relevă starea pur psihologică a individului, fapt ce facilitează, pe cale de consecință, accesul privitorului la o realitate ireductibilă.

În spatele luminii în care suntem obișnuiți să privim lucrurile și dincolo de rutina zilnică în care rămânem deseori captivi, există o stare de negare, o ruptură față de convențional, de reguli și de norme, care este intuită și ulterior străbătută în aventura unei priviri eliberate de prejudecăți.

3333

O atare acțiune, necesară pentru a înțelege fenomenul uman ca întreg, se exprimă radical caformă, în succesiunea de fapte imortalizate, cu un uimitor impact asupra emotivitățiispectatorului. Opunându-se prin motivația sa intrinsecă de fotografia conceptuală, aspectul performativ al acțiunii fotografice face din autorul său un erou de acțiune și în egală măsură un martor care instigă, tacit, la reconstituirea unor stări de fapt revoltătoare și greu „de citit” în afara contextului.

Incursiunea în spațiul intim, surprinzând ipostaze psiho-fizice ale individului care se lasă astfel descoperit, transpare sub impactul unor flash-uri puternice, care incită sau trezește repulsii înochii spectatorului. Naturalețea reprezentărilor ne duce cu gândul la tenebroasele pânze ale lui Caravaggio și totodată plasează imaginea fotografică în șirul inepuizabil al normalităților dejucate. Fotografia este, sub acest aspect un ansamblu prolific, transpus, sub forma sahiperreală, într-un manifest inoportun și brutal, adresat simțului nostru comun.

Miron Zownir, născut în 1953 la Karlsruhe, este astăzi unul dintre cei mai radicali artiști fotografi contemporani. Lucrările sale fotografice monocrome prezentate în numeroase expoziții din întreaga lume reflectă artistic preocuparea sa constantă pentru subiectele critice din punct de vedere social și tabu. Pe lângă fotografie, Miron Zownir s-a afirmat, de asemenea, ca scenarist și regizor de film, precum și ca autor de romane poliţiste.

Expoziția a fost realizată în urma colaborării dintre Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca, Centrul Cultural German Cluj-Napoca și Muzeul de Artă Cluj-Napoca. A fost curatoriată de Georgeta-Olimpia Bera, coordonată de Alexandra Sârbu, iar proiectarea elementelor de marketing a fost dezvoltată de Liviu Bulea.

Din aceeasi categorie

Expoziția temporară „Ceramica de Tansa”, Palatul Culturii

Expozitia „Amfora romană târzie descoperită în albia Prutului”

Expoziție temporară de tehnică fotografică „Micro Foto Artˮ