Festivalul international de teatru pentru publicul tanar
Ediţia a VI-a LUDIC 5-11 octombrie 2013
Marea Britanie, Olanda, Belgia, Germania, Cehia, Italia, Rusia, Franţa, Polonia, România
Sambata 5 octombrie
ziua British – cu prilejul a 75 de ani de British Council în România şi 10, la Iaşi
Ora 10, sala mică – Compania NOISY OYSTER Marea Britanie: EU SÎNT BOB
Eu sînt Bob, un spectacol fără cuvinte, simplu şi plăcut, bazat pe mimică, muzică şi efecte sonore. În faţa spectatorilor, sub o umbrelă, pentru că în Marea Britanie plouă mult, pe melodia Singing in the Rain a lui Frank Sinatra, Bob creează din valize şi o haină impermeabilă un întreg univers. Publicul este şi el invitat să se implice. Păpuşa Bob a fost construită după modelul unei mici statui de porţelan, iar spectacolul a fost creat astfel încît să poată fi transportat cu uşurinţă, să se joace şi în spaţii neconvenţionale şi să fie accesibil ca limbaj unui public cît mai larg. Eu sînt Bob, a fost apreciat de presă ca "un spectacol frumos şi plin de poezie".
Trupa Noisy Oyster este alcătuită din Sarah Rowland-Barker şi Nik Palmer. Sarah Rowland-Barker este actriţă şi coordonatoare de workshop-uri de peste 25 de ani. După ce şi-a încheiat pregătirea la Centrul Naţional pentru Acrobaţii şi Arta Spectacolului, Sarah a lucrat în teatre, în televiziune, a participat la spectacole de stradă şi în turnee cu Circul Snapdragon şi Circul de Stat No Fit. Fiu de păpuşari, Nik Palmer a devenit la rîndul său un renumit artist, constructor de păpuşi şi muzician, lucrînd de-a lungul timpului la Teatrul de păpuşi DaSilva, Teatrul de păpuşi Norwich, Teatrul Parachute, şi, pentru o perioadă scurtă de timp, la şcoala de mimică Jacque Lecoq din Paris. Printre alte distincţii, Nik este şi cîştigător al Marelui Premiu la Festivalul Gent International Puppet Buskers, 1993.
Eu sînt Bob, a fost prezentat la unele dintre cele mai importante reuniuni internaţionale: în septembrie, la World Puppet Carnival Indonezia, apoi la Skipton (UK), iar după FITPT Iaşi, va merge la Mistelbach Austria.
Cu sprijinul British Council Iaşi
Ora 18,30, foyer - vernisaj expoziţie şi lansare album George baron Löwendal, un aristocrat în luminile rampei (în parteneriat cu Fundatia Löwendal Bucureşti)
Ora 19, sala mare – Teatrul LUCEAFĂRUL Iaşi Deschiderea oficialã
PRINŢUL FERICIT după Oscar Wilde (premieră)
La 125 de ani de la ediţia princeps, povestea Prinţului fericit este transpusă pe scena "Luceafărului" de regizorul Radu-Alexandru Nica, coregraful Florin Fieroiu, compozitorul Vlaicu Golcea, scenografa Ioana Popescu. Spectacolul va exploata dramaturgic tehnica storytelling-ului, iar teatral, expresivitatea corporală a interpreţilor, într-o mizanscenă interactivă, vizuală, dinamică. După peste 20 de montări lucrate în teatre din România, Germania şi SUA, Radu-Alexandru Nica se află acum la primul proiect într-un teatru pentru copii şi tineret. Intenţiile sale artistice sînt "ca povestea lui Oscar Wilde să fie un prilej de interogaţie reală pe teme fundamentale pentru noi, creatorii spectacolului, dar să fie și un prilej de dialog cu copiii din sală despre întîmplări și probleme reale, cu care se confruntă și ei în viaţa de zi cu zi – sărăcia, moartea, dragostea, sacrificiul etc. Spectacolul va fi așadar construit pe mai multe planuri – cel al poveștii efective, cel al mișcării, în care vor fi dezbătute temele valoroase ale spectacolului într-o cheie non-narativă și non-verbală, de asemenea vor fi create momente de interacţiune cu public tînăr, în care convenţia celui de-al patrulea perete va fi abolită."
Distribuţia: Dumitru Georgescu, Alex Iuraşcu, Beatrice Volbea, Ioana Iordache, Aurelian Diaconu, George Cocoş, Ioana Corban, Minodora Lungu
Regia: Radu-Alexandru Nica
Dramaturgia : Daniela Magiaru
Scenografia: Ioana Popescu
Coregrafia: Florin Fieroiu
Muzica: Vlaicu Golcea
Ora 20,30, esplanada teatrului – spectacol de video maping(realizator videoartist Andrei Cozlac)
Duminica, 6 octombrie
Ora 10, sala mică – Compania NOISY OYSTER Marea Britanie: EU SÎNT BOB
Ora 11,30, sala mare – Teatrul ODEON Bucureşti, Asociaţia « Clasic e fantastic »: COPILARIA LUI VIVALDI
Clasic e fantastic - Copilăria marilor muzicieni este un proiect educativ compus din spectacole de teatru şi muzică pentru copii între 4 şi 10 ani, care include şi Copilăria lui Vivaldi. Povestea spune că doi şoricei Sică şi Rică au trăit, pe rînd, în vioara lui Antonio Vivaldi, în orga lui Johann Sebastian Bach, în biblioteca lui Wolfgang Amadeus Mozart, în clavecinul lui Ludwig van Beethoven, în pianul lui Frédérik Chopin… Dornici să călătorească, Sică şi Rică au intrat pe ascuns într-o valiză şi au ajuns în Italia, la Veneţia. Apă, multă apă - imaginea aceasta îi sperie pe cei doi şoricei călători. Teama lor însă dispare ca prin farmec atunci cînd descoperă că au ajuns într-o casă plină de muzică şi îl cunosc pe micuţul Antonio Vivaldi, un băieţel simpatic, cu părul roşu, un violonist minunat şi un compozitor plin de idei care îi atrage imediat în jocul lui „de-a muzica” explicîndu-le cum sunetele pot vorbi, pot povesti şi pot descrie frumuseţile celor patru anotimpuri: Primăvara, Vara, Toamna şi Iarna.
Regia: Monica Ciută
Concepţie şi construcţie păpuşi: Aurelia Olteanu
Scenariul: Emanuel Ciocu
Scenografia: Sânziana Tarţa
Consultant de specialitate: Cristina Sârbu
Cu: Alin Olteanu, Monica Ciută, Sânziana Tarţa, Valeria Cristia, Aurelia Olteanu şi Monica Kurutz (vioară)
Ora 16,30 - Cărtureşti Palas – lansare carte Radu Afrim - Ţesuturile fragilităţiide Cristina Rusiecki (Bucuresti, Editura Tracus Arte, 2012)
Ora 17, Cărtureşti Palas – spectacol-lectură Unu+Unu de Lucian Dan Teodorovici
Ora 17, Atrium Palas Mall – ATELIERcuncheoN Italia, Teatrul de Stat pentru Tineret Kabarovsk Rusia: PLATE…UTOPIA MEDITERANEANĂ după J.R. Jimenez
”Platé…utopia mediteraneană are ca principală sursă cartea Platero y yo de Juan Ramon Jimenez, laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1956, şi piesa muzicală omonimă a lui Mario Castelnuovo-Tedesco. Aceste importante resurse au dat actorilor posibilitatea de a prezenta, prin utilizarea măştilor, a dansului, a muzicii live inspirată din diferite tradiţii de pe coasta mediteraneană, prin construcţiile dramatice ale acţiunilor spectacolului, să transforme poezia într-o metodă activă de a privi lumea, într-un instrument deopotrivă delicat şi puternic de a comunica cu spectatorul, cu lumea sa interioară. Publicul va fi purtat într-o călătorie prospectivă în căutarea Poeziei văzută ca o necesitate de a ne redescoperi în simplitatea Naturii, o condiţie sine qua non a existenţei noastre.” (Andrea Benaglio)
AteliercuncheoN, o echipă compusă din actori din mai multe ţări aflată sub bagheta lui Andrea Benaglio, îşi concentează eforturile către dezvoltarea unui teatru original axat pe o profundă explorare a diferitelor elemente multiculturale şi pluridisciplinare. De-a lungul anilor, echipa a descoperit, prin intermediul unei serii de tehnici artistice tradiţionale, numeroase metode universale de exprimare.
Muzica: Mario Castelnuovo-Tedesco
Cu: Andrea Benaglio, Alina Fofanova, Inna Isaeva
Muzician: Saul Contardi
Regia: Andrea Benaglio
Cu sprijinul Institutului Cultural "Vito Grasso" Bucureşti şi Palas Mall
Ora 19, sala mare- Teatrul ODEON Bucureşti: NATURĂ MOARTĂ CU NEPOT OBEZ de Ion Sapdaru
Eroul spectacolului este Pompiliu, care în copilărie a rămas în grija a trei mătuşi - Vanda, Cesonia şi Mirela. Din prea multă dragoste, acestea l-au îmbuibat cu mîncare pînă a ajuns obez. Tot din acelaşi motiv, mătuşile îşi permit să ia decizii cu privire la viaţa lui intimă, atunci cînd acesta e adult. Împreună angajează o prostituată, pe Lili, de care ulterior el se va îndrăgosti. Textul lui Ion Sapdaru are o istorie...interesantă. Anunţat drept cîştigător al Premiului Uniter pentru cea mai bună piesă, în 2009, ulterior premiul a fost retras întrucît nu respecta regulile concursului, fiind publicată pe un site din Republica Moldova. "Povestea tristă, dar şi comică a lui Grasu’ Contrabasu'" cum o descrie Ion Sapdarua fost prezentată ca spectacol-lectură la Teatrul "Luceafărul", în cadrul proiectului dramatIS, la scurt timp după întîmplarea cu premiul UNITER.
Spectacolul Teatrului Odeon a fost selectat la festivaluri prestigioase - Festivalul Comediei Româneşti-festCO Bucureşti, Festivalul de Dramaturgie Românească Timişoara, Festivalul de Dramaturgie Contemporană Braşov, Festivalul Naţional de Comedie Galaţi, Festivalul Zile şi Nopţi de Teatru European Brăila şi a obţinut Premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul Naţional de Comedie Galaţi, 2011.
Distribuţia: Pavel Bartoş (Pompiliu), Dorina Lazăr (Vanda), Rodica Mandache (Cesonia), Oana Ştefănescu (Mirela), Nicoleta Lefter (Lili)
Regia: Eugen Făt
Scenografia: Constantin Ciubotariu
Luni, 7 octombrie
Ora 10, sala mică – Irene Laros PuppenTheatre Olanda: DEKSELS !
În olandeză cuvîntul dekselsare două înţelesuri, acela de capac, dar şi acela de cuvînt urît spus la supărare, apropiat expresiei ''la naiba!''. De exemplu, dacă scapi ceva din mînă şi se sparge, spui Deksels! În zilele de astăzi e foarte rar folosit.
Spectacolul e susţinut de o serie întreagă de instrumente muzicale ciudate care îi poartă pe actori şi pe publicul din faţa lor într-o lume de vis. Aceştia din urmă văd cum o Halbă de Bere e săgetată de Cupidon şi se îndrăgosteşte de un Ceainic, cum o pasăre face un ou într-o tigaie, un castel pluteşte prin aer, iar un ceas deşteptător dansează pe scenă. Ca să nu mai vorbim de ziarul ce prinde viaţă şi feliile de pîine ce se mişcă pe masă. De visul care urcă un deal. Dar ceasul sună deodată şi-i readuce pe toţi la realitate. Se aprind luminile şi din toate imaginile de pînă acum se înfiripă un un mic dejun pregătit pentru Păpuşar şi pentru prietenul său, Muzicianul.
Irene Laros - păpuşar
Pieter van Dijck - muzician
Cu sprijinul Ambasadei Regatului Ţărilor de Jos
Ora 11, sala mare – Teatrul ŢĂNDĂRICĂ Bucureşti: RAPUNZEL
"Rapunzel – numele unei plante. Şi-apoi al unei fete. O fată cu fire de păr lung-prelung, care ajung dintr-o poveste străveche pînă la povestitorii Fraţii Grimm. Şi de la Fraţii Grim pînă la noi. La noi firele intră-n mecanismele spectacolului. Firele ajung să pună în mişcare, să anime păpuşi şi elemente de decor. Decoruri marionetizate. La vedere – în fel de fel de jocuri al păpuşarilor cu firele, cu păpuşile, cu obiectele, cu decorurile şi... cu un Povestaş venit parcă din alte vremuri.” Gavriil Pinte
Textul şi regia:Gavriil Pinte
Scenografia, costumele şi păpuşile: Roxana Ionescu
Muzica: Dan Bălan
Distribuţia: Florentina Tanase, Cristina Roşiianu, Daniela Ruxandra Mihai, Paul Ionescu, Eugenia Barbu, Alexandru Neculcea, Dan Codreanu
Ora 17, Cărtureşti Palas – spectacol-lectură Străini cu abilităţi extraordinare de Saviana Stănescu
Ora 17, Atrium Palas Mall, Teatrul GULLIVER Galaţi PĂCALĂ
Distribuţie: Eduard Şişu, Marian Sterian, Aurelian Iorga, Rodica Panu, Narcisa Dumitriu, Elena Marin, Mihai Caragaţă
Regizor artistic: Daniel Stanciu
Adaptare: Cristian Pepino
Scenografie: Vlad Tănase
Coloana sonoră: Jou-Jou Drăgan
Ora 18,30 – foayer lansare carte Frumoasa Poveste a Micului Prinţ – ediţie aniverară 70 de ani de la ediţia princeps (Editura RAO, 2013)
Ora 19, sala mare - Teatrul ACT Bucureşti: CAPRA CU TREI IEZI studiu gastronomic
Ludic, cum îl ştim, regizorul Alexandru Dabija a pornit, cu cîţiva ani în urmă, în reinterpretarea pentru cei mari a operelor pentru cei mici scrise de Ion Creangă. A început cu OO!, un superb spectacol realizat la Teatrul Tineretului Piatra Neamţ după Punguţa cu doi bani, a continuat cu Absolut, după Ivan Turbincă şi Capra cu trei iezi – studiu gastronomic după Capra cu trei iezi, ambele la Teatrul Act, şi cu O ladă, după Fata babei şi fata moşneagului, la Teatrul Tineretului Piatra Neamţ. "După ce ne-am încercat puterile cu metafizica din Ivan Turbincă în spectacolul Absolut!, ne avîntăm în psihologia abisală a cruzimii şi răzbunării din Capra cu trei iezi, iar studiul pe care îl propunem este în primul rînd unul gastronomic, pentru că moartea este, invariabil, însoţită de haleală. Cei ce rămîn, mănîncă pentru că trăiesc", zice Alexandru Dabija. Îi botează pe iezi Costică, Florinel și Mihăiţă, după numele actorilor care îi interpretează, Constantin Drăgănescu, Florin Dobrovici şi Mihai Calotă, îi maturizează, atribuindu-le caracteristici ale tinerilor din ziua de azi. Lupul este ipostaziat de Andi Vasluianu, iar Capra, de Emilia Dobrin, actriţa obţinînd pentru acest rol o nominalizare la Premiile UNITER pentru Cea mai bună actriţă.
Cu: Emilia Dobrin (Capra), Andi Vasluianu (Lupul), Constantin Drăgănescu, Florin Dobrovici, Mihai Calotă (Iezii)
Regia: Alexandru Dabija
Marti, 8 octombrie
Ora 10, sala mică – Irene Laros PuppenTheatre Olanda: DEKSELS !
Ora 10 si 11,30, sala mare – JES Stuttgart Germania: MAMA SARE ŞI TATA SARE-PIPER
O piesă desprinsă din viaţa de zi cu zi
Să fie genele sau ...jeanşii? Sau demonstrata diferenţă de mărime a emisferelor cerebrale? Sau poate educaţia? Sau exemplele pe care ni le dau adulţii în fiecare zi? Sau poate modelele stabilite neintenţionat şi inconştient de mama şi de tata? S-a dovedit ştiinţific că mamele şi taţii îşi cresc fiicele diferit faţă de fii, în ciuda faptului că nu asta doresc. Ca să nu mai vorbim de unchi şi mătuşi, bunici sau vecini... Pînă la urmă, nu propriul comportament îl recunoaştem în copiii noştri?
Pornind de la aceste probleme atît de dezbătute şi controversate pe plan social şi ştiinţific, JES a creat o piesă amuzantă, dar şfichiuitoare pentru publicul tînăr, concentrîndu-se pe limbajul dramatic al muzicii şi mişcării. Punctul de plecare al acestei piese îl constituie ritualurile matinale ale unui cuplu, de cînd se trezeşte, îşi face duşul şi pînă ia micul dejun. Rezultatul este un spectacol foarte muzical şi fără prea multe cuvinte care creează o primă întîlnire amuzantă şi atrăgătoare în acelaşi timp a publicului tînăr cu teatrul, iar pentru cei mai mari, o plăcută ocazie de a medita asupra problemei transformării băiatului în bărbat şi a fetei în femeie.
Distribuţia: Prisca Maier şi Martin Theuer
Regia: Brigitte Dethier
Coregrafie: Stephan Brinkmann
Scenografie: Michaela Brosch, Maria Muscinelli
Parteneri: Ministerul de Ştiinţă şi Educaţie al landului Baden Würtemberg, Centrul Cultural German Iaşi
Ora 17, Cărtureşti Palas – spectacol-lectură Prima dată de Michal Walczak (Polonia)
Ora 19 sala mică – Teatrul ACT Bucureşti: JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE de Edna Mazya
„Totul începe cu un joc. Participanţii - patru puşti de 17 ani şi o fată de 14 ani. Piesa dramaturgului israelian Edna Mazya, inspirată de un caz real, prezintă faptele din două perspective pe care spectatorii le urmăresc alternativ: cea a evenimentului în sine şi cea a procesului în care cei patru băieţi sînt judecaţi pentru viol. O poveste emoţionantă despre dreptate, ineficienţa sistemului judiciar, adolescenţă, joacă, teribilism şi dragoste.”
Bobi Pricop
Spectacolul a fost selectat la Semaine des cultures étrangères la Paris, FEST-FDR Timişoara, Underground Arad, FITS Sibiu, Festivalul Internaţional de Teatru „Demouldy” – Olsztyn, Polonia, Festival delle colline torinese Torino etc. În cadrul FNT 2012, Ioana Manciu a obţinut Premiul „Tînără Speranţă” al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, pentru rolurile Dvori şi Procuroarea.
Cu: Ioana Manciu, Pavel Ulici, Florin Hritcu, Cezar Grumăzescu, Vlad Pavel
Traducerea: Ada-Maria Ichim
Regia: Bobi Pricop
Miercuri, 9 octombrie
Ora 10 si 11,30, sala mică – Compania PAVEL VANGELI Cehia: SWINGING MARIONETTES
Un spectacol muzical special, în care umorul curge pe ritmuri de jazz, blues şi swing. Pavel Vangeli susţine un recital extraordinar în care marionetele Clovnul, Grăsanul, Îngerul, Diavolul, Scheletele, Naufragiaţii evoluează într-un mod amuzant. Reprezentaţia este o suită de numere de revistă, cu scheciuri interactive în care personajele cîntă cînd la instrumente, cînd vocal, dansează, fac jonglerii. Marionetele de 60-70 cm par vii datorită talentului şi experienţei artistului praghez, dar şi tehnicii de construcţie care le permite mişcări surprinzătoare ale gurii, ochilor, gîtului, realizarea unor gaguri spectaculoase, de mare efect. O altă calitate a spectacolului este strînsa legătură pe care o face cu publicul.
Spectacolul a fost laureat cu distincţia Marioneta de aur 2000 (Mittelfest Udine-Cividale, Italia)într-un concurs cu peste 50 de spectacole. Juriul a apreciat în primul rînd "superb tehnică a lui Vangeli, artist capabil să combine sofisticata măiestrie a mînuirii păpuşii cu o viziune ironică şi în acelaşi timp poetică asupra lumii, totul live şi aparent atît de simplu".
Spectacol de şi cu Pavel Vangeli
Cu sprijinul Centrului Ceh Bucureşti
Ora 18, sala mică – ZIC ZAC spectacol de dans contemporan de Andrea Gavriliu -rezemată de Ştefan Lupu-
Zic Zac este spectacolul generaţiei noastre. Vorbeşte despre etapele unei relaţii: simpatie şi antipatie, porniri animalice şi dezbateri filosofice, sensibilitate şi cruzime, frici personale şi nevoia de a ne găsi jumătatea. Toate acestea sînt înglobate într-o călătorie psihedelică plină de umor şi, mai ales, Muzică!
Zic Zac este un spectacol care transpiră – şi la propriu şi la figurat – energie explozivă, sexualitate, umor şi sensibilitate care ne învaţă că dacă ai carte, nu se face primăvară, că „Tăcerea este unul din argumentele cele mai greu de combătut”, că „Limba pe români îi încurcă-n gură” şi că ne e frică de frică. Aşadar, doamnelor şi domnilor, dansaţi!
Un spectacol de dans de Andrea Gavriliu
Cu: Andrea Gavriliu, Ştefan Lupu, Gabriel Costin
Scenografia: Andreea Săndulescu
Asistent scenografie: Alexandru Petre
Light design: Alexandru Bibere
Sunet: Alexandra Poiană
Montaj video: Gabriel Costin
Ora 16,30 – Foayer - lansare DVD Fram, ursul polar (Teatrul « Luceafărul » Iaşi)
Ora 17 - lansare de carte : Un festival în imagini – FITPT Iaşi album coord. Oltiţa Cîntec ; Ce ne-ai făcut, domnule?! de Constantin Brehnescu; Despre arta păpuşarilor români. Dialoguri cu maeştrii scenei de Toma Hogea
Ora 19, sala mare – Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu: FELII one woman show cu OFELIA POPII
„Felii e o înlănţuire de poveşti, o intersectare de destine, care gravitează toate în jurul unui bărbat cu a cărui moarte începe piesa. Felii, adică mai puţin decît bucăţi şi mai mult decît firimituri. Nu trebuie să mănînci tot cozonacul ca să-ţi dai seama cum a ieşit. O felie e exact cît îţi trebuie, să-ţi faci pofta, dar să nu te saturi. Felii de viaţă, felii de iubire, felii de criză, felii de tristeţe, felii hilare, felii. Şi cînd cameleonul Ofelia Popii se dezlănţuie între atîtea felii, spectacolul poate, pe bună dreptate, să se numească «Ofelii». Nici că putea această piesa a mea să aibă un destin mai norocos ”. (Lia Bugnar)
Spectacolul a fost selectat în festivaluri de top: Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti, 2011,Festivalul Dramaturgiei Româneşti Timişoara, Festivalul International Zile si Nopti de Teatru la Braila. Ofelia Popii a obţinut în 2011 Premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă.
Regia: Lia Bugnar
Scenografie & Light design: Dragoş Buhagiar
Muzica & Sound design: Vlaicu Golcea
Coregrafia: Florin Fieroiu
Margareta, Ela, Clea, Doctoriţa, Bella, Edith, Nbamira – Ofelia Popii
Joi, 10 octombrie
Ora 11,30, sala mare – Teatrul PUCK Cluj Napoca: DRAGOSTEA CELOR TREI PORTOCALEde Mona Marian,după Carlo Gozzi
Dragostea celor trei portocale este prima schiţă teatrală cuprinsă de Carlo Gozzi într-o serie de zece basme teatrale şi a fost reprezentată scenic pentru prima dată în anul 1761 la Teatrul San Samuele din Veneţia. Spectacolul propune o realitate răsturnată, specifică operei lui Gozzi, în care absurdul ia locul raţionalului, miraculosul şi fantasticul sînt substitutele realului.
Regia: Mihai Chirilă
Scenografia: Eugenia Tărăşescu Jianu
Muzica: Corina Sîrbu
În distribuţie: Dana Bonţidean, Călin Mureşan, Florina Florian,
Frunzina Anghel, Ramona Atănăsoaie, Laura Corpodean, Adina Ungur,
Silviu Ruşti, Florin Suciu-Buh
Ora 17, Cărtureşti Palas – spectacol-lectură Soldata lu' buni de Mihaela Michailov
Ora 19, sala mare – Teatrul NOTTARA Bucureşti: METODAde Jordi Galcerán
O compania suedeză, recunoscută pe plan internaţional, trebuie să angajeze o persoană care să se alăture echipei. Postul implică o mare responsabilitate, iar condiţiile de muncă şi remuneraţia sînt foarte atractive. Cei patru presupuşi candidaţi, selectaţi pentru interviu, intră treptat în scenă. Ideea că metoda de intervievare este una neobişnuită apare în mintea lor atunci cînd fiecare afirmă că niciunul dintre ei nu este reprezentantul companiei. .Timpul trece şi nimeni nu vine să le spună cum se va desfăşura selecţia. Mai mult, se pare că nu mai pot pleca; ei presupun că cineva îi supraveghează, din afară, pentru a se decide cine primeşte postul. Fiecare concurent trebuie să-şi demonstreze abilităţile. Probele prin care trec scot la suprafaţă fie dorinţa de a ajuta, fie tendinţa de a-i sabota pe ceilalţi candidaţi. Sînt unul cîte unul eliminaţi, iar cel care va rezista pînă la final va primi slujba. Astfel, cele patru personaje îşi arată umanitatea, empatia, insensibilitatea sau cinismul, dar, la final, nimic nu se dovedeşte a fi ceea ce părea.
Spectacolul a fost selectat la numeroase festivaluri, printre care Festivalul Internaţional de Teatru din Sibiu, Festivalul Zile şi Nopţi de Teatru European, Europa via Balcani, ediţia Brăila, FEST-FDR al TNTm Timişoara, Festivalul Naţional de Teatru, Bucureşti
Distribuţia: Fernando / Adrian Văncică, Enrique / Alexandru Jitea, Carlos / Gabriel Răuţă, Mercedes / Cerasela Iosifescu
Regia: Theodor Cristian Popescu
Scenografia: Ștefan Caragiu
VINERI, 11 octombrie
Ora 10 şi 11,30, sala mică – Teatrul de VENTRILOCIE Bucureşti AVENTURI CU ROMEO ALUNĂ ŞI BUNICUŢA JULIETA un spectacol de şi cu Crina Zvobodã
Crina Zvobodă are 24 de ani şi este artist păpuşar absolvent UNATC Bucureşti. Încă din copilărie improviza tot felul de spectacole cu păpuşi. Cum a ajuns ventriloc? ”Am început să mă pregătesc să devin ventriloc după multe eşecuri. Am început din curiozitate şi mi-am dat seama că asta mi-ar plăcea să fac toată viaţa. În general îmi place să fac lucruri inedite şi speciale: sînt prima «ventriloacă» din România”, zice Crina. Romeo întruchipează un puşti de clasa a V-a, care a văzut multe la viaţa lui, face glume, iar cînd este întrebat ”Romeo, cum îţi place şcoala?”, el răspunde răspicat ”Închisă!”. Bunica Julieta este primul personaj pe care Crina Zvobodă l-a creat şi ea are grijă de Romeo. Cel de-al treilea personaj se numeşte Fernando, o maimuţă simpatică îmbrăcată în stil hawaiian. Spectacolele Crinei Zvobodă sînt unicele spectacole din România de ventrilocie pentru copii. Ce este un ventriloc? Ventrilocul este o persoană care poate rosti cuvintele fără a-şi mişca buzele şi fără a deschide gura, dînd impresia că păpuşa poate vorbi singură.
Ora 18, sala mica – HOP la Iaşi (spectacol cu laureaţii ieşeni ai Galei HOP – Dumitru Georgescu, Laura Bilic, Claudia Chiraş, Bianca Ion)
Ora 18.30 – Foayer - lansare de carte: duplex Paris/Iaşi Théâtre/Teatru de Denis Emorine
Ora 19, sala mare – Teatrul Tineretului Piatra Neamţ: O… LADĂ (premieră)creaţie colectivă după Ion Creangă
”Alexandru Dabija continuă explorarea universului ficţional al lui Ion Creangă, realizînd împreună cu trupa Teatrului Tineretului un spectacol în care gîlceava, curiozitatea bîrfitoare, invidia, prejudecata sînt sevele umorului dar şi ale reflecţiei amare. În O… ladă regăsim Cucoşu’, pasărea credincioasă şi năzdrăvană din OO! (spectacol de referinţă al Teatrului Tineretului, regizat tot de Al. Dabija). Fata moşului cea cuminte şi harnică, fata babei cea rea, Sfînta Duminică sînt alte chipuri aureolate de magia poveştii, alături de comunitatea de babe a satului, care încinge o spumoasă sporovăială. Aşa cum lada are un simbolism ambivalent – ascunde o comoară sau poate fi un sicriu – aşa şi acest spectacol se înscrie pe coordonatele dualităţii: te luminează prin rîs şi îţi arată, lucid, condiţia de fiinţă efemeră.” (Raluca Naclad)
Distribuţia: Vergina (mama Mirelei): Nora Covali; Baba spurcată la gură: Corina Grigoraş; Baba fîntînă: Ecaterina Hâţu; Baba mortului: Cătălina Ieşanu; Mirela (fata babei), baba cu poşetuţă: Ingrid Robu; Baba călare pe mort: Adina Suciu; Anişoara (fata moşneagului), baba cocoşată: Alexandra Suciu; Cezărel, cucoşu’: Cezar Antal; Baba căţeluşă: Răzvan Bănuţ; Baba Sfînta Duminică: Victor Giurescu; Baba copac (păr): Dragoş Ionescu; Baba cu chitara, baba cuptor: Rareş Pîrlog; Figuraţie specială: Mortul: Dan Covrig; Costeluş (copilul Sfintei Duminici): Costel Manole
Regia: Alexandru Dabija
Muzică şi versuri: Ada Milea
Scenografia: Romulus Boicu
Text: Genţiana Ionescu
Spectacole pentru tineri şi adulţi
Spectacole pentru copii
Expoziţii: George baron Löwendal, un aristocrat în luminile rampei (în parteneriat cu Fundatia Löwendal Bucureşti)foyerul Teatrului « Luceafarul »
Parcul de cultură Copou –FITPT Iaşi - Un festival în imagini (expoziţie de fotografii din cele şase ediţii ale Festivalului, la Galeria ”Pe gard”)
Lansãri carte
Radu Afrim - Ţesuturile fragilităţiide Cristina Rusiecki (Bucuresti, Editura Tracus Arte, 2012)
Frumoasa Poveste a Micului Prinţ – ediţie aniverară 70 de ani de la ediţia princeps (Editura RAO, 2013)
Duplex Paris/Iaşi Théâtre/Teatru de Denis Emorine (Editura Ars Longa Iasi, 2013)
Un festival în imagini – FITPT Iaşi album coord. Oltiţa Cîntec(Editura Timpul, 2013)
Ce ne-ai făcut, domnule?! de Constantin Brehnescu (Editura Timpul, 2013)
Despre arta păpuşarilor români. Dialoguri cu maeştrii scenei de Toma Hogea (Editura Sedcom Libris, Iasi, 2013)
Spectacole-lecturã
Unu+Unutext şi regie de Lucian Dan Teodorovici
Distribuţie: Andreea Spătaru, Sorin Cimbru, Alexandru Petrila, Theodor Ivan, Adrian Marele, Delu Lucaci, Alin Călin
Străini cu abilităţi extraordinare de Saviana Stănescu
Regia: Ion Ciubotaru; distribuţia: Marina Teleman, Paul Sobolevschi, Ionela Arvinte, Adrian Zavloschi, Cătălin Cucu, Gabriel Lazăr
Prima dată de Michal Walczak (Polonia) cu sprijinul Institutului Polonez Bucureşti
Regia: Ion Ciubotaru; distribuţia: Raluca Pintilie, Ionuţ Gînju, Cristina Anca Ciubotaru, Ion Agachi
Soldata lu' buni de Mihaela Michailov
Regia: Ion Ciubotaru, distribuţia: Liliana Mavriş Vîrlan