Middle Earth: Shadow of Mordor Review

Shadow of Mordor 1

Trebuie să recunosc: prima dată cînd am auzit de Shadow of Mordor am fost foarte suspicios în legătură cu potențialul lui succes. Am crezut că el va fi o nouă încercare eșuată a unui joc de a monetiza succesul unei licențe care deja a strîns miliarde de dolari din cărți, filme și alte articole imprimate cu fața și barba lui Gandalf. Și, avînd în vedere mediocritatea titlurilor anterioare care purtau sigla „Lord of the Rings”, Shadow of Mordor nu putea fi întîmpinat decît cu un entuziasm moderat vecin cu neîncrederea. Așa că, pe 30 septembrie, am deschis jocul pregătit să-mi confirm previziunile cu un arogant „știam eu” doar ca să aflu că action RPG-ul pe care îl aveam în față era mult departe de așteptările mele. Shadow of Mordor este un joc surprinzător de bun.

Shadow of Mordor 2

Middle Earth: Shadow of Mordor este un action RPG, cu elemente de platformă amintind de seria Assassin's Creed, plasat ca poveste între evenimentele din „The Hobbit” și „Lord of the Rings”. Acțiunea te va pune în pielea lui Talion, un ranger din Gondor însărcinat cu apărarea fortificațiilor de la granița cu Mordor. Viața lui idilică se sfîrșește atunci cînd un grup de orci atacă garnizoana și îl ucid, împreună cu familia sa. În urma unui ritual magic, eroul nostru este posedat de spiritul unui războinic străvechi, readus la viață și aruncat în Mordor pentru a-și obține răzbunarea.

 

 

Din păcate nu sunt destul de familiar cu universul creat de J.R.R. Tolkien pentru a spune ce efect are Shadow of Mordor asupra Lord of the Rings și sunt convins că fanii vor găsi neconcordanțe în detalii.Cu toate că nu abundă în originalitate, povestea este destul de interesantă pentru a te împinge spre final și nu mi-a dat niciodată impresia că ar fi la locul nepotrivit. Mai presus de toate, ea îți oferă o scuză destul de bună pentru a ucide foarte, foarte, foarte mulți orci.

Shadow of Mordor 3

Pe lîngă eticheta de action RPG, Shadow of Mordor este și un joc open world. Asta înseamnă că ești liber să hoinărești prin Mordor, alegînd singur ordinea în care preferi să abordezi povestea și misiunile secundare. Mai tîrziu, vei avea acces și la ținutul sudic Nurn, o zonă mult mai bogată în iarbă și mai săracă în peisaje deprimante și cenușă vulcanică. Cum era de așteptat, jocul e populat aproape în întregime de orci, iar puținii oameni rămași în Mordor fie sunt sub jugul sclaviei, fie așteaptă cuminți ca tu să-i ajuți în mișcările lor revoluționare.

Shadow of Mordor 4

Dacă îți place să omori orci, Shadow of Mordor va fi jocul tău preferat. Vei avea parte de o adevărată hoardă pe care să-ți testezi rapiditatea degetelor. Luptele sunt surprinzător de fluide iar comenzile tastelor și a mouse-ului sunt rapid executate de Talion. De cele mai multe ori e de ajuns să îndrepți camera în direcția orcului pe care vrei să-l ataci și orătania va simți toate loviturile tale. Pararea atacurilor se face cu aceeași fluiditate și e de ajuns o singură apăsare a mouse-ului pentru jocul să răspundă. E foarte satisfăcător să te arunci într-un grup mare de orci și să vezi cum fiecare lovitură își atinge elegant ținta și cum capetele inamicilor zboră în toate direcțiile. Acrobațiile lui Talion sunt o experiență aproape cinematică, la care ai putea spune că au lucrat zile bune cei mai mari experți în coregrafie.

Shadow of Mordor 5

O serie suficient de mare de lovituri bine plasate te va răsplăti cu o execuție macabră, dar foarte satisfăcătoare, mai ales că jocul va încetini timpul o secundă sau două pentru a-ți oferi o mai bună vizionare. Dacă luptele directe nu îți sunt pe plac, jocul îți oferă si mecanici de furișare. Inamicii neatenți vor sfîrși la capătul unui pumnal iar pentru orcii din afara razei de atac a sabiei, un arc magic îi va trăsni cu săgeți dureroase direct în numele tatălui.

Shadow of Mordor 6

Pe măsură ce avansezi în poveste, inamicii vor varia în dificultate, de la vînători care aruncă sulițe otrăvite, pînă la luptători cu scutul, ale căror atacuri nu pot fi parate. Pentru a-i învinge, vei avea nevoie de abilități noi, pe care le vei dobîndi printr-un sistem de level up. Unele le vei obține doar prin intermediul misiunilor principale iar aici jocul crează un bine venit sentiment de progres. Simți că eroul tău devine din ce în ce mai puternic pe măsură ce povestea avansează iar inamicii care la început îți creau probleme, vor deveni, în final, nimic mai mult decît carne de tun pentru sabia ta. Puterea armelor poate fi și ea amplificată, fie prin upgrade-uri într-un meniu, fie prin misiuni cu obiective special clădite pentru a evidenția diferite roluri pe care le vor avea (ucide toți inamicii cu pumnalul fără a fi descoperit sau supraviețuiește în arenă 5 minute).

Shadow of Mordor 7

Doar cu cele descrise pînă acum, Shadow of Mordor ar putea fi considerat doar un simulator de ucis orci: distractiv pentru o perioadă, dar foarte plictisiotor după al o sutălea inamic răpus. Din fericire, jocul este construit foarte elegant pe un sistem numit „Nemesis System”. Oricît de proști ar părea orcii, adevărul este că ei au un lanț de comandă bine pus la punct. Există mereu căpetenii care au în subordine o serie de căpitani. Spre deosebire de dușmanii obișnuiți, ofițerii sunt mult mai periculoși iar pentru a-i doborî vei avea nevoie nu doar de o sabie ascuțită, ci și de puține informații. Interogarea unui dușma îți va oferi detalii prețioase despre slăbiciunile și puterile căpitanilor.

Shadow of Mordor 8

De exemplu, ei ar putea fi imuni la atacurile prin surpindere sau la execuții, dar focul îi sperie de moarte. Alții sunt înspăimîntați de bestii și de viespi dar sunt foarte rezistenți la loviturile săbiilor. Cu cît un căpitan este mai important în armata orcilor, cu atît el va avea mai multe puteri și mai puține slăbiciuni. M-am distrat de minune urmărindu-mi inamicii asemenea unui vînător priceput folosindu-mă de vulnerabilitățile lor pentru a-mi asigura o victorie rapidă și satisfăcătoare.

Shadow of Mordor 9

Frumusețea sistemului de nemesis nu se sfîrșește aici. Cu toate că armata orcilor este o mașinărie de război impresionantă, soldații ei sunt doar niște fiare foarte agresive, chiar și între ei. Căpitanii sunt mereu în căutare de promoții iar locurile în vîrf se cumpără cu sînge. Luptele pentru putere sunt o obișnuință iar un jucător inteligent s-ar putea folosi de ele pentru a elimina doi iepuri (a se citi orci) cu o singură piatră. Sau, cu o abordare mai șireată ai putea asigura promovarea unui ofițer slab într-o poziție de unde vulnerabilitățile sale ar șubrezi întreaga armată. Odată haosul instaurat, drumul spre căpetenii îți va fi liber. Fii atent, deoarece ei sunt inamici formidabili, iar moartea are consecințe puternice.

Shadow of Mordor 10

În Shadow of Mordor moartea nu înseamnă sfîrșitul aventurii. În schimb, timpul va avansa nu doar pentru tine, ci și pentru inamici. Orice luptă pentru putere va fi rezolvată automat fără intervenția ta iar locurile libere în armata orcilor vor fi rapid ocupate. Moartea înseamnă închiderea portițelor spre căpetenii. Desigur, ai putea să-i ataci direct, dar forța lor, împreună cu noii lor bodyguards îți vor face misiunea foarte dificilă.

Deoarece tu reprezinți o amenințare din ce în ce mai puternică pentru inamic, orcul care te va ucide va primi rapid o promovare. Soldații vor fi automat ridicați la rangul de căpitan iar ofițerii vor primii puteri noi. O dată, din neatenție, am fost ucis de un arcaș. „Răzbunarea va fi dulce” mi-am spus eu în timp ce orcul laș m-a trimis pe lumea cealaltă pentru a doua oară. A treia oară a fost diferit. El m-a recunoscut și după o scurtă discuție în care mi-a amintit de eșecurile anterioase, l-am pus la pămînt cu o execuție elegantă. Spre surpriza mea, dușmanul meu nu murise. M-am întîlnit cu el și pentru o a patra oară. De data aceasta el purta semnele luptelor noastre anterioare. Pierduse un ochi și avea o cicatrice adîncă pe jumătate de față. Doar o decapitare avea să-l pună în țărînă definitiv. Sistemul de nemesis crează inamici cu personalitate, care își vor aminti de tine dacă vor scăpa cu viață. Jocul îți crează astfel sentimentul că ești în control și că acțiunile tale au mereu consecințe.

Shadow of Mordor 11

Destabilizarea armatei orcilor e distractiv de realizat prin decapitări și alte execuții macabre, dar mai satisfăcător este să-i distrugi din interior, subjugîndu-i pentru a-ți servi propriile interese. Mai tîrziu în joc, eroul tău va căpăta o abilitate nouă cu ajutărul căreia va domina mințile dușmanilor. Această putere poate fi folosită atît pe orci obișnuiți, transformîndu-i astfel în proprii tăi soldați, fie pe căpitani. Aici apare ultima mecanică a sistemului de nemesis. În loc să ataci o căpetenie în mod direct, ai putea să te folosești de subalternii lui. Îi vei ajuta să avanseze în rang, căpătînd puteri din ce în ce mai mari și, în final, le vei ordona să-și trădeze superiorii. E incredibil să vezi cum un orc periculos te insultă din spatele celor trei bodyguards fioroși doar ca mai tîrziu să se trezească atacat de proprii lui soldați.

Shadow of Mordor 12

Din păcate, în Shadow of Mordor, ucisul orcilor este totodată punctul forte al jocului dar și călcîiul lui Ahile. Dacă măcelăritul inamicilor ți se pare plictisitor după o perioadă de timp, nici măcar sistemul de nemesis nu te va face să-ți schimbi părerea. Mai tot ce ai de făcut are legătură cu ucisul orcilor. În schimb, Shadow of Mordor îți face treaba foarte bine. Un sistem de combat fluid și foarte receptiv la comenzile tastaturii m-a făcut rapid să uit de orice neajuns al jocului în timp ce-mi tăiam o cărare prin rîndurile de orci. Vizual, jocul arată bine și, în ciuda cerințelor de sistem aproape monstruase, am reușit să-l rulez la detalii medii pe un sistem destul de vechi. Deoarece acțiunea se desfășoară într-un ținut destul de limitat, locațiile nu sunt multe la număr. E posibil să te plictisești de aceleași peisaje după o perioadă. Dar Shadow of Mordor nu își prelungește șederea prea mult pentru a fi prea deranjant.

Shadow of Mordor 13

Distractiv, vișceral și inteligent, Middle Earth: Shadow of Mordori este un joc neașteptat de bun pentru o franciză care a avut parte, ce cele mai multe ori, doar de mediocritate.